Consumer branding rör arbetet med det egna varumärket och hur det uppfattas av kunden. Allt bolaget kommunicerar, samt hur det sägs, påverkar kundens känsla för varumärket. Film har den unika förmågan att förmedla information och samtidigt vägleda mottagaren i hur denna ska känna kring budskapet. Det är därför ett ovärderligt verktyg när det kommer till t.ex. varumärkesförflyttning.
Branding handlar om att bygga en långsiktig och stark relation med mottagaren. En relation som bygger både trovärdighet och tillit. Consumer branding-filmer kräver därför noggrant förarbete och ett välskrivet manus kopplat till företagets USP:ar. Något vi har stor erfarenhet av och gärna hjälper er med.
Att locka till sig och behålla hög kompetens inom företaget är grunden när det gäller att bygga ett framgångsrikt bolag. Att kommunicera hur attraktivt företaget är som arbetsgivare är därmed viktigt både internt och externt. Detta kan göras genom employer branding-filmer som berättar hur ni tillsammans överkommit hinder och visar er härliga gemenskap och därigenom bygga den interna stoltheten och attrahera nya medarbetare.
Att se medarbetare trivas och höra dem berätta med egna ord, ger en högre trovärdighet än att bara läsa det i textform. Människors beslutsfattande styrs av känslor. Står en kandidat och väljer mellan två arbetsgivare kan en engagerande employer branding-film därför vara den avgörande faktorn.
Det är naturligt att vilja skryta om sina bästa projekt. En casefilm visar ett särskilt framgångsrikt arbete och låter kunder och medarbetare berätta om händelseförloppet ur sina perspektiv. Fördelen med att låta tredje part berätta om samarbetet, istället för att företaget själv informerar, är att kunden på så sätt även validerar bolagets andra påståenden. Genom att lägga rörliga bilder och musik till dessa ord och arbeta med storytelling, skapas en fördjupad känsla av tillit hos mottagaren.
Vare sig det handlar om en avancerad produkt, den miljövänliga tillverkningsprocessen eller att implementera ett komplext system är det avgörande att kunna förklara så alla mottagare kan ta till sig informationen. Allt kan bli intressant om man kommunicerar det på rätt sätt. Genom att kombinera rörliga bilder med en förklarande voice-over samt arbeta med en genomtänkt dramaturgi kan man på ett pedagogiskt sätt förklara processen, väcka intresse och leda in mottagaren till handling.
Att snabbt kunna fånga någons uppmärksamhet och hålla sig top-of-mind kan vara avgörande för att driva konvertering på en marknad där allt fler aktörer rör sig. Vare sig det är säljande- eller varumärkesbyggande- reklam kan den med fördel produceras för t.ex. TV, DOOHs, och Youtube pre-rolls och man kan på så sätt nå sin utvalda målgrupp på ett effektivt sätt.
Vi har mångårig erfarenhet av att producera kampanjer och har levererat produktioner till över 40 TV-kanaler, både i Sverige och internationellt. Bl.a Discovery channel, BBC, Eurosport, FOX, TV3, TV4, Kanal 5, och National Geographic.
Ett event är ett utmärkt tillfälle att kommunicera med film inför, under, och efter. Till exempel kan ni välkomna deltagare, summera året som gått på ett överskådligt sätt, samt visa upp lyckade projekt inför en workshop. Kanske vill ledningen presentera sina visioner lättsamt och målgruppsanpassat? Oavsett vilket, ser vi till att ni får kvalitativa och skräddarsydda produktioner anpassade efter anläggningens tekniska krav och eventets övergripande visuella tema.
Även om vi älskar rörligt så finns det tillfällen som är så extraordinära att man inte vill gå miste om möjligheten att dokumentera tillställningen på alla tänkbara sätt. När vi ändå är på plats för att skapa en känsloladdad film ska vi såklart passa på att föreviga ögonblicket med stillbilder som kan leva vidare både digitalt och i tryck.
För att förlänga effekten av eventet erbjuder vi t.ex. en skräddarsydd inloggning till både film och fotoalbum som kan delas internt på företaget. Det är en mycket uppskattad lösning som bygger den interna stoltheten och stärker ditt employer brand ytterligare.
Regelbunden och intresseväckande internkommunikation är en viktig komponent för att skapa engagemang och laganda. Att kommunicera på ett modernt och lättillgängligt sätt effektiviserar organisationen och säkerställer att alla medarbetare drar åt samma håll. Oavsett om det handlar om information till nyanställda, ekonomiska resultat till aktieägare eller att delge löpande uppdateringar kring företagets utveckling, bidrar film till att förtydliga budskap och öka engagemang för det aktuella ämnet.
Man ska göra det man är bra på. Många kunder är kreativa och känner sin verksamhet väl, vilket kan väcka tanken om att själv ta fram innehåll till sina sociala kanaler, men att skapa film som ger effekt tar mer tid än vad man tror. Att producera till sociala kanaler kräver en särskild dramaturgi och slagkraftighet. För att nå igenom bruset behöver man följa aktuella trender och väcka intresse. Vi möter därför ofta kunder som insett problemet med att lägga denna börda på befintlig personal. Denna nya uppgift tog oproportionerligt mycket tid och fokus från deras ordinarie arbetsuppgifter.
Alternativet att anställa ett inhouse-team är dock ett stort steg och innan ni har validerat att detta är rätt lösning är det klokt att skapa dessa produktioner med hjälp av extern kompetens. Då får ni bäst förutsättningar för att ta ett informerat beslut.
Med vår erfarenhet går det dessutom att anpassa manus och inspelningar vilket resulterar i material som fungerar i flera sammanhang. Genom rätt förarbete ges alltså möjligheten att, vid senare tillfällen, skräddarsy nya kampanjer utifrån det redan befintliga materialet. Det minskar behovet av nysinpelning och kan därför ses som en kostnadsbesparande åtgärd.